ایمپلنت دیجیتال

توجه به جزئیات است که تفاوت‌ها را نشان می‌دهد...

ایمپلنت دیجیتال به معنی طراحی دیجیتال پروتز ایمپلنت قبل از مراحل جراحی است.

روش متداول جراحی ایمپلنت و قراردادن پروتز بعد از جراحی مشکلات زیادی برای دندان‌پزشکان ایجاد می‌کند که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به محل قرارگیری فیکسچر، عدم شکل‌گیری مناسب پاپیلای لثه‌ای و ایجاد قوس نامتقارن فکی اشاره کرد.

در این روش ابتدا بر اساس محل قرارگیری پروتزی که بعد قرار است روی فیکسچر قرار گیرد، گاید جراحی ساخته می‌شود و سپس بر اساس طراحی انجام‌شده پروتز با تطابق ۱۰۰% تولید می‌شود.

از مزیت طرح درمان دیجیتال با کلینیک دندان‌پزشکی دکتر مسعودی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

ایمپلنت دیجیتال دندان

ایمپلنت دیجیتال دندان در کرج

آیا ایمپلنت درد دارد ؟

درد ناشی از ایمپلنت می‌تواند از ۲ عامل ۱-  آمپول بی‌حسی اولیه -۲ مراحل کاشت ایمپلنت باشد که در کلینیک دکتر مسعودی برای اینکه این نگرانی به ۰ برسد، آمپول‌های بی‌حسی الکترونیکی استفاده می‌شود و در کاشت ایمپلنت از روش دیجیتالی استفاده می‌شود که با کمترین تروما و خونریزی دکتر بتواند پایه‌های ایمپلنت خود را قرار دهد، بنابراین بیمار حین درمان هیچ‌گونه دردی را احساس نخواهد کرد؛ چراکه اگر بیمار درد داشته باشد اصلاً دکتر نمی‌تواند با آرامش درمان خود را کامل کند. بعد از انجام ایمپلنت در بعضی از موارد نه همه موارد بیمار گاهی تا ۴ الی ۵ روز مقدار بسیار کمی درد (بستگی به وسعت جراحی) خواهد داشت. علت این دردهم این است که یک جسم خارجی (پایه ایمپلنت) در بدن شما قرارگرفتن و بدن می‌خواهد با آن سازگار شود؛ ولی که در کل بعد از نظرسنجی از بیمارانی که بعد از ایمپلنت احساس درد داشته‌اند، گفته‌اند که درد آن‌ها درد آن‌ها در حد درد یک عصب‌کشی بوده است که طی ۲، ۳ روز کاملاً از بین رفته است.

آیا کسی که سیگار یا قلیان میکشد میتواند ایمپلنت کند؟

کاشت ایمپلنت دندان برای یک فرد سیگاری امکان‌پذیر است. اگرچه برای داشتن نتیجه موفقیت‌آمیز باید عادت خود را متوقف کنید. درحالی‌که سیگاری‌ها چندین چالش در مراقبت از ایمپلنت‌های دندانی دارند، اما نگهداری صحیح همچنان باعث داشتن لبخندی زیبا می‌شود

ایمپلنت بهتر است یا روکش ؟

انتخاب و استفاده از هریک از این روش‌ها به مواردی ازجمله سن، نوع مشکل و شرایط دندان، سلامتی عمومی بیمار، شرایط مالی او و… بستگی دارد.
علاوه بر این انتخاب روکش و یا ایمپلنت نیاز به انجام معایناتی توسط دندان‌پزشک دارد و با درنظرگرفتن شرایط کلی بیمار، بهترین روش به او پیشنهاد می‌شود.

میتوان همان روزی که دندان کشید ایمپلنت کرد ؟

بله می‌شود؛ اما باید چند عامل را در نظر گرفت یک اگر چنانچه دندان یا ریشه خارج‌شده عفونی باشد و حجم عفونت انتهای ریشه زیاد باشد در این صورت عفونت باید کاملاً خارج شود، بیمار یک دوره آنتی‌بیوتیک مصرف کند و بعد از گذشت چند ماه (بسته به کیس متفاوت است) معاینه کلینیکال انجام شود و پایه قرار داده شود؛ اما اگر بافت عفونی نباشد و بافت نرم هم زیاد از بین نرفته باشد، بله می‌شود پایه ایمپلنت را در همان جلسه کاشت و پروسه درمان بیمار چهار ماه تسریع شود.

چگونه بهداشت ایمپلنت را رعایت کنیم ؟

حداقل دو بار در روز از مسواک‌های نرم برای تمیزکردن ایمپلنت استفاده کنید

• از خمیردندان‌های با سایش کم استفاده کنید.
  • اطراف ایمپلنت و زیر تاج دندان را نیز مسواک بزنید.
  • از مسواک‌های داخل دندانی پوشش داده شده با نایلون برای تمیزکردن نواحی که دسترسی به آن‌ها سخت است استفاده کنید.
  • هر روز نخ دندان بکشید و سعی کنید از نخ دندان‌های مخصوص ایمپلنت استفاده کنید.
  • قرقره محلول‌های شوینده دهان تجویزشده یا آب‌نمک را فراموش نکنید.

آیا درد بعد از ایمپلنت طبیعی است ؟

درد ایمپلنت دندان بعد از یک هفته طبیعی است که در این مرحله هنوز درد داشته باشید. با دستورالعمل‌های بهبودی دندان‌پزشک خود ادامه دهید. این دوره می‌تواند تا 10 روز ادامه داشته باشد

مراقبتهای بعد از ایمپلنت کدامند ؟

بعد از مدت‌زمانی که بی‌حسی تأثیر خود را از دست داد، احتمالاً درد شما شروع خواهد شد، پس بهتر است برای کاهش درد از مسکن‌هایی که در داروخانه‌ها به‌راحتی یافت می‌شوند استفاده کنید.

امکان دارد که درد شما به طول انجامد پس به شما پیشنهاد می‌شود که از کمپرس سرد استفاده کنید. به این صورت که مدتی روی موضع قرار گیرد، سپس بردارید و بعد دوباره بگذارید. احتمال اینکه تا دو هفته درد همراه شما باشد طبیعی خواهد بود، بنابراین صبور باشید.

قطعاً پزشک شما برای اینکه بعد از جراحی و کاشت ایمپلنت کمتر درد را حس کنید، برایتان آنتی‌بیوتیک‌هایی تجویز می‌کند که باید به‌موقع مصرف شوند.

تا دو هفته پس از جراحی از غذاهای نرم نظیر انواع سوپ‌ها و پوره‌ها استفاده کنید. اینکه باور که روزهای اول نباید بیمار غذایی مصرف کند کاملاً اشتباه است؛ زیرا برای روند بهبودی بدن احتیاج به ویتامین و پروتئین دارد و باید انرژی کافی در بدن وجود داشته باشد، بنابراین پیشنهاد می‌شود از جویدن نان، برنج، ساندویچ و میوه‌های سفت بپرهیزید.

آب و نوشیدنی‌های انرژی‌زا خنک زیاد بنوشید.

برای جلوگیری از عفونت دندان بعد از یک روز از دهان‌شویه استفاده کنید.

از استعمال دخانیات و مواد مخدر و مشروبات الکلی، خوردن چای و قهوه که باعث کاهش کیفیت جراحی ایمپلنت می‌شود اجتناب کنید.

به طور مرتب مسواک بزنید و دندان‌هایتان را نخ دندان بکشید، اما به مدت یک روز ناحیه عمل را مسواک نزنید.

از خوردن خوراکی‌های اسیدی نظیر شربت‌های پرتغالی و ترشی‌ها خودداری کنید، زیرا باعث سوزش جای بخیه‌ها می‌شود.

از خوراکی‌های سفتی مانند آجیل‌ها استفاده نکنید.

از خوردن تنقلاتی مانند پفک و یا تخمه و پاپ کرن امتناع کنید، زیرا براثر فشارآوردن به دندان‌ها  موجب درد می‌شوند و هم اثرات آن در دندان باقی می‌ماند و باعث عفونت خواهد شد.

دندان ایمپلنت شده را دست‌کاری نکنید و به بخیه‌ها دست نزنید.

پس از گذشت 1 روز دندان‌ها را با آب و نمک شست‌وشو دهید تا دهانتان ضدعفونی شود.

از خوردن غذاهای داغ خودداری کنید.

در روزهای ابتدایی که جراحی کرده‌اید، از خوردن شیرینی‌جات صرفه نظر کنید.

چه زمانی برای ایمپلنت پودر استخوان نیاز است؟

اگر استخوان فک دارای تراکم کافی برای کاشت ایمپلنت نباشد و یا تحلیل رفته باشد، همچنین اگر ارتفاع استخوان‌ها برای کاشت ایمپلنت مناسب نباشد، دندان‌پزشک باید از پودر استخوان برای پیوند استخوان فک بیمار استفاده کند.

انواع ایمپلنت و علت تفاوت قیمتها در چیست ؟

از کشورهای سازنده ایمپلنت که محصولات آن در کشور ما استفاده می‌شود می‌توان از کره، آلمان، سوئیس و آمریکا را اشاره کرد. علت تفاوت اصلی قیمت ایمپلنت‌ها میزان درصد خلوص تیتانیوم آن‌ها است. در ۹۰ درصد موارد که بیمار محدودیت نداشته باشد می‌توان از ایمپلنت‌های کره‌ای استفاده کرد اما در یک سری موارد مثلاً محدودیت‌های زمانی بیمار و ضعف استخوانی و غیره باعث می‌شود که جراح مجموعه ما ایمپلنت‌های آمریکایی، آلمانی یا سوئیسی را پیشنهاد دهد لازم به ذکر است که در کلینیک دکتر مسعودی ایمپلنت‌های ایرانی و چینی کار نمی‌شود تمامی ایمپلنت‌ها دارای تأییدیه از وزارت بهداشت آمریکا هستند یعنی استفاده از آن‌ها در کشور آمریکا بلامانع است.

مراحل انجام ایمپلنت چگونه است ؟
  • خارج کردن دندان آسیب‌دیده برای انجام ایمپلنت
    پیوند استخوان فک برای انجام ایمپلنت
  • جراحی کاشت ایمپلنت در استخوان فک
  • انتظار برای پیوند خوردن ایمپلنت به استخوان فک
  • نصب اباتمنت
  • قالب‌گیری برای ساخت پروتز دندان
  • اتصال تاج موقت ایمپلنت
  • نصب اتصالات نهایی
دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت چگونه است ؟

دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت توسط ایمپلنت‌ها حمایت‌شده و به آن‌ها متصل می‌شود. دندان مصنوعی معمولی به لثه متصل است. چنانچه از عملکرد دندان مصنوعی که دارید راضی نیستید، ممکن است بخواهید از دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت استفاده کنید. دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت دارای اتصال‌های ویژه‌ای است که روی ایمپلنت‌ها نصب می‌شود.

این اتصال‌ها به شما اجازه می‌دهند تا به‌راحتی غذا بخورید و عمل جویدن را انجام دهید و در هنگام غذاخوردن، صحبت‌کردن یا خندیدن از بیرون افتادن دندان‌مصنوعی خود جلوگیری کنید. دندان‌مصنوعی بر پایه ایمپلنت را می‌توان برای هر دو فک بالا و پایین استفاده کرد.
یک‌دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت که برای دندان‌های فک بالا استفاده می‌شود، مقدار کمتری از کام شما (سقف دهان) را نسبت به یک‌دندان مصنوعی معمولی می‌پوشاند و درنتیجه توانایی شما برای احساس طعم و لذت‌بردن از غذاها را افزایش می‌دهد. دندان‌مصنوعی بر پایه ایمپلنت نیاز به حداقل دو ایمپلنت برای پشتیبانی دارد.

طول ماندگاری ایمپلنت چقدر است ؟

طول عمر مفید ایمپلنت حدود 25 سال و یا بیشتر است و به‌عبارت‌دیگر تا زمانی که از آن‌ها به‌خوبی مراقبت کنید؛ بدون هیچ مشکلی در دهان شما بافی خواهند ماند و عملکردی طبیعی خواهند داشت.

مسواک مخصوص ایمپلنت چگونه است ؟

یکی از راه‌های اولیه مسواک‌زدن پس از فرایند کاشت ایمپلنت این است که این فرایند به طور کامل البته با دقتی بالا صورت گیرد، به‌طوری‌که به بافت‌های نرم لثه آسیبی نرسد. این کار از جابه‌جایی ایمپلنت جلوگیری می‌کند و کمک می‌کند حاشیه لثه در برابر ورود میکروب‌ها از پژک‌های دندان به درون منطقه کاشت شده مقاوم‌تر شود. بااین‌حال نظافت دندان در برابر ایجاد مشکلات پیرادندانی، عفونت و آسیب به ایمپلنت‌ها جلوگیری می‌کند.

این روش ساده، خطرات و عوارض جانبی پس از فرایند کاشت ایمپلنت را کاهش می‌دهد.
تمیزکردن ایمپلنت باید دو بار در روز، یک‌بار صبح و یک‌بار هم شب قبل از خواب انجام شود و این کار حداقل باید سه دقیقه طول بکشد (می‌توانید برای بررسی زمان از ساعت شنی مخصوص استفاده کنید). باید دندان‌ها را به طور کامل پاک‌کنید، به حاشیه بین لثه و تاج دندان و فضاهای بین دندان‌ها بیشتر توجه کنید.

دستگاه‌هایی همچون ایریگیتور دهانی برای پاک‌کردن قسمت‌هایی که دسترسی به آن‌ها مشکل است استفاده می‌شود، این دستگاه با پاشیدن آب، پژک‌ها و باقیمانده غذا را از لای دندان‌ها پاک می‌کند و با ماساژ، وضعیت لثه‌ها را بهبود می‌بخشد.
قبل از تمیزکردن دندان‌ها لازم است که دهانتان را با دهان‌شویه بشویید. اگر دندان‌پزشک داروهای دیگری را برای شستشوی دهان تجویز کرده است، این تجویز را هم به‌هیچ‌وجه نادیده نگیرید.

می‌توانید از هر خمیردندانی استفاده کنید، اما مسواک باید دارای موهای نرمی باشد، برای بین دندان‌ها هم توصیه می‌شود از مسواک‌های بین‌دندانی استفاده شود.

ایمپلنت بدون درد چگونه است ؟

درد ناشی از ایمپلنت می‌تواند از ۲ عامل ۱-  آمپول بی‌حسی اولیه -۲ مراحل کاشت ایمپلنت باشد که در کلینیک دکتر مسعودی برای اینکه این نگرانی به ۰ برسد، آمپول‌های بی‌حسی الکترونیکی استفاده می‌شود و در کاشت ایمپلنت از روش دیجیتالی استفاده می‌شود که با کمترین تروما و خونریزی دکتر بتواند پایه‌های ایمپلنت خود را قرار دهد، بنابراین بیمار حین درمان هیچ‌گونه دردی را احساس نخواهد کرد؛ چراکه اگر بیمار درد داشته باشد اصلاً دکتر نمی‌تواند با آرامش درمان خود را کامل کند. بعد از انجام ایمپلنت در بعضی از موارد نه همه موارد بیمار گاهی تا ۴ الی ۵ روز مقدار بسیار کمی درد (بستگی به وسعت جراحی) خواهد داشت. علت این دردهم این است که یک جسم خارجی (پایه ایمپلنت) در بدن شما قرار گرفته و بدن می‌خواهد با آن سازگار شود؛ ولی که در کل بعد از نظرسنجی از بیمارانی که بعد از ایمپلنت احساس درد داشته‌اند، گفته‌اند که درد آن‌ها درد آن‌ها در حد درد یک عصب‌کشی بوده است که طی ۲، ۳ روز کاملاً از بین رفته است.

ایمپلنت دیجیتال دندان در کرج